Läs, läs, läs!

Jag läser mycket om att skriva och ett tips som ständigt dyker upp är: LÄS! Alltså inte böcker om att skriva utan skönlitterärt. Jag har uppenbarligen tagit det till mig då jag köpte 11 (!) böcker på min fyra dagar långa resa till Manchester.

Att läsa är ganska fantastiskt, Stephen King säger att det är som magi. Han har faktiskt en poäng. Genom att titta på små påhittade krumelurer kan jag känna saker som någon annan människa som jag aldrig någonsin träffat tänkt att jag ska känna. Ganska coolt när man tänker efter.

Det stod i DN härom dagen att det är viktigt att läsa för att man gör något långsamt. Allt annat i vårt liv är så stressat och upphackat, men läsandet är lugnt och på ett sätt i takt med själen.

Jag har hittat min perfekta läsplats, det är i en relativt bekväm fåtölj vid ett stort stort fönster. Där kan jag sitta och läsa i dagsljus. Detta gör sig bäst med en god kopp te. Hur viktigt tycker du läsandet är för den som vill skriva? Egentligen är det lite bakvänt, som att läsa om fotboll när man borde sparka på bollen för att bli bra. Men ett bättre språk får man och inte minst, det är väldigt roligt!

SAM_0341

Lämna en kommentar

Filed under Lifvet som skrifvare

Kommentera

