Manchester, So Much To Answer For

Snart ska jag åka till Manchester! Manchester är en stad som länge betytt något särskilt för mig. Det var mycket tack vare staden eller snarare en individ som levde där som jag riktigt började uppskatta skrivandet. Denna individ, om ni inte redan gissat det, är Steven Patrick Morrissey. Han är förvisso en sångare men hans texter har inspirerat mig att skriva skönlitterärt i högre utsträckning än många böcker någonsin gjort.

morrissey02

Jag pratade med en väldigt musikintresserad kompis om låttexter, om vilken roll de faktiskt spelade. För mig var svaret enkelt, texterna är allt. Musik är snarare ord med melodi än melodi med ord. Hon höll verkligen inte med. Vad tänker ni? Morrisseys texter är något alldeles speciellt, jag kan inte riktigt förklara hur men de är sorgliga, roliga och väldigt spännande på samma gång. Musik kommer jag nog aldrig göra men att skriva i Morrisseys anda fast skönlitterärt det kan vara en mål välvärt namnet.

Manchester alltså, jag har redan besökt kända the Smiths/Morrissey platser när jag sedan var där så vad återstår? Bokhandlar, pennaffärer och inte minst ett stort polismuseum. Det kommer bli supermysigt, vi får hoppas att det inte är midvinter där precis som det är i Stockholm just nu!

4 kommentarer

Filed under Lifvet som skrifvare

4 responses to “Manchester, So Much To Answer For

  1. Trots att jag är en skrivande människa, måste jag säga som din kompis. Jag lyssnar inte på texter alls, om jag gillar musiken, är låten bra.

    Men visst, texterna kommer i nästa steg: Är låter bra, lyssnar man ju på den många gånger och tillslut hör jag texten också. Om jag dessutom gillar texten, så är låten förstås extra bra. Fast det är sjukt sällan jag hör texter ändå.

    /Anna

  2. Jag betraktar mig delvis som en ordmänniska (och håller på att skriva en bok), men jag är också en musikmänniska. Jag lyssnar mycket på musik, spelar lite själv, har sjungit i kör ganska mycket och skriver lite musik själv också. När jag lyssnar på musik tycker jag faktiskt bäst om instrumentalmusik, gärna symfonier.

    Om jag lyssnar på sånger lyssnar jag oftast inte på orden alls utan fokuserar på själva musiken och hur den är uppbyggd. Det finns dock undantag. I vissa fall är orden så bra och framträdande att även jag lyssnar på dem, men för det mesta håller jag inte alls med dig. Fast jag läser också texterna som följer med skivan ibland.

Kommentera

