Krig som underhållning?!

Krig är fantastiskt underhållande! Eller? Det är frågan det. Min b-uppsats handlar just om hur man såg på krig under 1912-1913 i den illustrerade pressen. Särskilt fokus ligger såklart på första och andra Balkankriget. Med bilder och kartor förmedlades bilden av kriget, var det för att informera eller för att underhålla. Det behövs ju knappasts sägas hur otroligt intressant den här studien är. Bara att få bläddra i dessa 100 år gamla tidningar är en fröjd för den inbitna historikern (alltså jag). Mindre kul är det dock att man får dela specialläsesalen med en vakt och x antal äldre förkylda herrar. Men det är inte mycket som kan göras åt den saken.

Jag har tagit lite av en paus från mitt kreativa skrivande, november har varit galet hektisk och december lär bli det också. Men det har nog varit bland det klokaste jag gjort. För när jag släppt romanen i tanken så föll många bitar på plats. Jag känner allt mer att jag vet vad som är fel, vilka scener som inte behövs längre och vilka scener som måste skrivas. Det känns ganska fantastiskt faktiskt, när allt bara faller på plats. Så när jullovet infinner sig blir det till att skriva en hel del, ska bli riktigt skoj!

 

Lämna en kommentar

Filed under Lifvet som skrifvare

Kommentera

