Historia <3

I dagarna drog b-uppsatskursen igång. Jag är så totalt peppad! Det ska bli underbart. Spännande. Intressant. Men inte minst tidskrävande. Jag börjar sakta men säkert komma till den insikt att jag nog inte kommer hinna göra Nanowrimo i år. Låg i fas men hinner inte skriva något idag. Haft lektioner från 9-16 och sedan jobbat från 17-19. Helt slutkörd men på ett bra vis. Jag ska ändå försöka att fortsätta. Kanske inte behöver skriva 50 000 ord i november men vill iallafall skriva lite.

Det fantastiska i det hela är min totala kärlek för historia, den är blind. Jag förstår inte hur något annat ämne kan vara lika roligt men kan heller inte förklara varför just historia är så fantastiskt. Kanske för att det inte bara är en berättelse om mänsklighetens historia utan också om mänsklighetens väsen. Vilka vi är, vad vi är kapabla att göra, hur man kan se på dagens perspektiv med gårdagens kunskap. Gillar särskilt tanken om att historiker använder sig av framlänges historia. Vi ser historien från starten snarare än målet och vi ser alla andra vägar som den skulle kunnat gå. Hur allt skulle kunnat vara. Jag skulle kunna skriva en hel avhandling om hur oerhört roligt historia är. Men det ska jag inte göra. Istället ska jag försöka välja ett ämne för b-uppsatsen, lutar åt att utforska lösdrivarlagen i Stockholm. Polisen är inblandad. Jag är nöjd. Har dock inte riktigt bestämt mig en, så vi får se. Finns alldeles för mycket roligt!

 

Lämna en kommentar

Filed under Lifvet som skrifvare

Kommentera

